Runcoach sommerkampagne
HVEM ER VI?

Runcoach er en virksomheder, der tilbyder løbetræning for både private og virksomheder. Træningen tager udgangspunkt i nyeste forskning og velafprøvede metoder, der sikrer, at vores løbere får det fulde ud af deres potentiale. Vi sætter en ære i at levere de bedste og mest inspirerende løsninger til vores kunder, så alle kommer tilfredse i mål.

KONTAKT/INFO
  • RUNCOACH ApS
  • Ole Suhrs Gade 16, st. tv.
    1354 København K
  • Tlf: 61670083
  • info@runcoach.dk

Den optimale diæt

Tidens kosttrends skaber forvirring: Husk perspektiverne og evnen til at selvreflektere

Den optimale diæt

Med tidens trends og store uenighed om, hvilken diæt der er den bedste, kan det være svært at træffe en beslutning om, hvilken bølge man skal hoppe med på.

De forskellige makronæringsstoffer, herunder kulhydrat, fedt og protein, har haft hver sin storhedstid og har været emne for utallige debatter om, hvordan de bedst muligt sammensættes. For en årrække siden var tendensen, at man i samfundet var “fedtforskrækket” og holdt sig i vid udstrækning fra at spise fedt. Så kom forskellige kure, herunder Atkins-kuren, som advokerede for netop fedt, og at man skulle indtage fedt - og gerne mættet fedt - i lange baner.

Senere kom paleodiæten, og LCHF (Low Carb High Fat) blev ligeledes populær. Over de seneste 5 års tid har de mest populære fødevarer været rige på protein, og specielt fødevarer som bla. skyr er blevet voldsomt populære. I denne tid er vi alle sammen blevet gjort opmærksom på, at vi skal holde os langt væk fra kulhydrater.

Findes den perfekte diæt?

Det kan være rigtig svært at udtrykke sin mening i en sådan debat, for det er som at træde i et tæt belagt minefelt. Alligevel vil jeg gerne komme med nogle væsentlige betragtninger, som jeg synes, at man som forbruger bør overveje, inden man beslutter, hvordan man bør spise og tilrettelægge sin kost.

Først og fremmest skal der tages højde for, at vores viden omkring den menneskelige fysiologi ændres med tiden. Det gør logisk tankegang og sund fornuft til gengæld ikke. Derfor er det vigtigt at huske på, at hvordan vi argumenter for det ene eller andet er vigtigere, end hvad vi argumenterer for. Det er netop her, at vi skal forholde os til de nye ting, vi hele tiden lærer om fysiologien. Vi skal være i stand til at lære af de fejl vi har begået i vores stræben på den perfekte diæt. Set over de seneste årtier, så var det forkert af os at skabe en “fedtforskrækket” tilstand. Det resulterede i et alt for højt sukkerindtag som indirekte konsekvens af et lavt fedtindtag. Bør man så fjerne alle kulhydrater og i stedet for erstatte dem af fedt? Højst sandsynligt ikke.

Hvis man sammenligner det, vi ved fra træningsfysiologien med ernæringsfysiologien, bliver vi også nødt til at betragte mennesker forskelligt. Hvis man tager et kig på nogle af verdens bedste atleter inden for forskellige idrætsgrene, er det ikke fremmed for os, at de naturligvis træner på vidt forskellige måder i forhold til idrætsdisciplinens krav og deres respektive fysiologi. På samme måde bør vi også anskue kosten. Vi har ikke det samme stofskifte, så derfor bør vi heller ikke sætte makronæringsstofferne i boks og dæmonisere enkelte - som kulhydrater bliver dæmoniseret i øjeblikket. Vi har ikke den samme fysiologi, vores hormonbalance er ikke den samme, og vores biokemi er forskellig fra person til person.

I sidste ende handler det om balance. Tingene skal ikke skilles ad og polariseres på en måde, så det er enten/eller, men derimod mere en både/og løsning. Det er måske ikke en ligeså god og populær tilgang til kosten sammenlignet med de ekstreme diættyper, og netop derfor bliver løsningen ikke så simpel - noget som de fleste ellers elsker at tage til sig. Lyt til din krop og bemærk, hvordan den reagerer på forskellige fødevarer. Og nyd ellers godt af princippet; alt med måde.